Quorn-ihmettelyä – ja yksinkertainen pastaohje ;)

Olen vähän myöhäisherännäinen kaikenlaisten kasviproteiinilähteiden hyödyntäjänä, ja aina löytäessäni jonkin uuden ja kiinnostavan (fiksunkuuloisen) tuotteen, palan halusta päästä kokeilemaan miten se toimii käytännössä. Törmäsin viime viikolla quornista kirjoitettuun artikkeliin ja mietin heti, voisiko siinä olla vastaus tavoitteeseeni vähentää lihansyöntiä. Marssin kaupan pakastealtaalle, ja valitsin ensimmäiseksi testituotteeksi jauhelihaa muistuttavan quorn-rouheen.

Ajattelin, että kätevin paikka piilottaa outo tuote sivumakuineen olisi tomaattikastike, joten quorn-rouhe pääsi leikkimään jauhelihaa pastakastikkeeseen.

Tarvitset:

Puoli pussillista gluteenitonta pastaa (itse käytin kahden pussin jämät)
Yhden pussin quorn-rouhetta
1 punasipuli
1 paketti (Mutti) valkosipulilla maustettua tomaattikastiketta
makusi mukaan aurinkokuivattua tomaattia
mausta suolalla, yrteillä ja pippurilla :)

Laita pasta kiehumaan ja jäinen quorn-rouhe öljyiselle paistinpannulle ja perään pilkottu punasipuli. Mausta. Sekoita joukkoon tomaattikastike ja paloiteltu aurinkokuivattu tomaatti, sekä hetken päästä kypsä pasta. Tarkista maku :)

Ystäväni vinkkasi, että kuivanoloinen rouhe kaipaa reippaan määrän rasvaa paistumisen aikana ja oli oikeassa; jouduin vielä lisäämäänkin sitä.

Ilokseni rouhe maastoutui kastikkeeseen paremmin kuin hyvin, eikä sen syöminen tuntunut mitenkään kummalliselta. Voisin hyvin kuvitella käyttäväni tuotetta satunnaisesti lihan sijasta :)

Toimii!

Quornhan on tuotteena hyvin yksinkertainen: myko(sieni)proteiinia, joka on sidottu kananmunanvalkuaisella muotoonsa. Lisäksi kiinteyttämisaineina on kalsiumkloridia ja kalsiumasetaattia. Harmikseni ainakin tuo rouhe sisältää myös karamellisoitua sokeria, kenties väriaineena? Sen määrän täytyy kuitenkin olla hyvin pieni, koska tuoteselosteen mukaan rouheessa on vain 4,5 g hiilihydraatteja sadassa grammassa (joista sokereita edelleen 0,6 g).

Rouheen lisäksi quornia on saatavilla myös kuutioina, pihveinä, kananfileitä muistuttavina isompina suikaleina sekä vegaaninuggetteina. Lisätietoja tuotteista löytyy maahantuojan sivuilta.

6 Comments

  1. helmikuu 10, 2016 / 9:08 pm

    Hei täällä vielä yksi myöhäisherännäisempi ;) Ostin quornia kolmisen viikkoa sitten enkä ole vieläkään saanut aikaseksi testata sitä, vaikka viimeksi tänään olikin mielessäni. Ehkä tää siun teksti oli joku merkki, että nyt on miunkin aktivoiduttava! :D

  2. helmikuu 10, 2016 / 9:25 pm

    Ostitko tuota rouhetta vai jotain muuta? :) Kerrohan sitten mitä tykkäsit :D Tästä innostuneena ostin eilen kuutioita ja ajattelin kokeilla miten ne toimivat kanansuikaleiden korvikkeena :D

  3. helmikuu 11, 2016 / 7:14 am

    Kuutioita ostin ja nimenomaan just samat aatokset mielessä eli broilerin tilalle ;) Testaan asap!

  4. helmikuu 11, 2016 / 10:32 pm

    Odotan mielenkiinnolla mitä mieltä olet, testasin nimittäin eilen ne kuutiot ja voi olla että meidän perheeseen ostetaan jatkossa hieman harvemmin kanaa ;)

  5. Anonyymi
    helmikuu 13, 2016 / 3:06 am

    Mulla on myös projekti "enemmän kasvisruokaa" käynnissä, joten tämä postaus tuli hyvään saumaan! Missä hintaluokassa nämä quorn- tuotteet liikkuvat ja paljonko esim tuossa rouhepussissa oli tavaraa?

  6. helmikuu 14, 2016 / 7:18 pm

    Apua, olisivat kyllä olleet ihan olennaisia tietoja :D Yksi pussi maksoi Prismassa 3,99 ja on kooltaan 300 g, eli liikkuu laadukkaan jauhelihan kanssa samassa hintaryhmässä :) Tsemppiä projektiin!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *