Bioteekin Unia Nova: 1,9 milligramman unet

Joskus tulee hymynpoikanen suupieleen, kun seuraa suomalaista lisäravinnekenttää. Verrattuna esimerkiksi USA:han Suomessa on hyvin tiukka ja varovainen suhtautuminen lisäravinteisiin ja luontaistuotteisiin (muistaako kukaan, että vielä muutama vuosi sitten pakuria ja steviaa myytiin pelkästään ulkoiseen käyttöön?). En väitä, että toinen ääripää olisi pelkästään hyvä asia. Mutta maalaisjärkeäkin soisi edes välillä käytettävän.

Otsikossa viittaan melatoniinin vapautumiseen reseptin takaa käsikauppamyyntiin. Tämä tapahtui muutama vuosi sitten, ja aluksi myytävät valmisteet saivat olla maksimissaan yhden milligramman vahvuisia. Kyseinen vahvuus on hyvin  mieto eikä ainakaan minua hyödytä millään lailla.

Voin muistaa ajankohdan väärinkin, mutta se taisi olla viime syksyä kun 1,5 milligramman vahvuiset tabletit ilmestyivät terveyskauppojen ja apteekkien hyllynreunalle. Terveyskaista oli käyttänyt tilaisuutta hyväkseen ja tuonut markkinoille vahvemman valmisteen. Käytimme mieheni kanssa sitä yhden purkin, ja kahden tabletin (3 mg) annoksella oli havaittavissa eroa nukahtamisajassa.

Melkein nauroin ääneen kun asioin viime kuussa Lifessa muilla asioilla, ja silmiini osui Bioteekin uudennäköinen pakkaus: Unia Nova Vahva 1,9 mg. Että mitä? Kyse ei voi olla mistään muusta, kuin että laki on muuttunut niin, että melatoniinivalmisteen vahvuus täytyy olla alle kaksi milligrammaa.
Joten 1,9  <3

Valmiste oli tietenkin pakko ottaa kokeiluun. Mielenkiintoa lisäsi vielä pilleriin upotetut synergiaetua tuovat magnesium, sinkki ja B-vitamiini. Ja kuinkas ollakaan! Tämä pikkuinen pilleri oikeasti toimii. Huomaan eron selvästi; sänkyyn mennessä alan nopeammin pilkkiä (en koskaan ala heti nukkumaan), ja unen laatukin on mielestäni parempi. Ja mikä ihmeellisintä, vain yksi tabletti riittää :) Selvää säästöä!

Sadan tabletin pakkauksen saa tällä hetkellä Hyvinvoinnin tavaratalosta karvan alle 17 eurolla, eli yhdelle jää hintaa 17 senttiä. Normaalihintaisena kappalehinta pyörii 20 sentin paikkeilla. Ero on todella merkittävä verrattuna yleisesti käytettyyn reseptivalmisteeseen Circadiniin, jonka kappalehinta on tällä hetkellä 94 senttiä…! Eikä tehoissa todellakaan ole merkittävää eroa (minun kohdallani siis), vaikka Circadinia mainostetaankin pitkävaikutteisena. En nyt mitenkään tarkoita haukkua lääketehtaiden valmisteita, mutta joku tolkku pitää hinnoittelussa olla.

Vuorotyössä unen riittävyyden kanssa saa aina olla tasapainoilemassa, joten melatoniinin kaltainen nukahtamislääkkeitä luonnollisempi apu on erittäin tervetullut. Varsinkin nyt valoisan ajan ollessa pian pisimmillään päivällä nukkuminen on haastavaa. Unimaskiakin käytän silloin tällöin, mutten oikein pidä siitä ja pimennysverhokin pitäisi teipata seinään kiinni, jotta yhtään valoa ei pääsisi siitä ohi :D Myös toinen, oikeastaan vielä suurempi ongelma, eli riittävä unensaanti vapaapäivinä, on helpottunut melatoniinia käyttämällä huomattavasti.

Onko sinulla kokemuksia univaikeuksista? Vai onko niiden kanssa painiminen arkipäivää?

6 Comments

  1. 16 toukokuun, 2016 / 2:36 pm

    Mulle aikoinaan lääkäri määräsi 3mg:n melatoniinia, ei mitään tehoa meikäläiseen, sama jos olis kurkkupastilleja syönyt unen saantiin. Koitettiin nostaakin annosta, ei mitään. Ei vaan toimi mulla. :D

    Taistelen edelleen univaikeuksien kanssa. Meillä on sellaiset verhot, että huoneen saa säkkipimeäksi, mutta ei se ainakaan mulla auta, koska aivot tietää verhoista huolimatta, että ulkona on valoisaa. Jotenkin teeskennelty pimeys ei onnistu hämäämään mun aivoja, mitä stressaantuneempi olen sen huonommin saan unta. Joten nukahtamislääkkeet on vuosien saatossa ollut vaihtelevasti käytössä, että saan edes väliin kunnollisia yöunia, eikä pelkkää pyörintää. Todella stressittöminä kausina normi nukahtaminenkin onnistuu, mutta niitä on tosi harvoin.

  2. 16 toukokuun, 2016 / 4:10 pm

    Mulla 3mg taas kalahtaa hyvin. :D Mutta pitemmässä ja säännöllisessä käytössä siitä häviää tehot valitettavasti.

  3. 17 toukokuun, 2016 / 8:40 am

    Jonna minäkin olen hankalimpina aikoina (etenkin silloin kun piti tehdä sekaisin yö- ja aamuvuoroja) käyttänyt nukahtamislääkkeitä. Muistan kun työterveyslääkäri katsoi minua hitaasti kun pyysin niitä. Taisin silloin sanoa, etten tajua kuka tästä hommasta selviää ilman niitä… :D Nykyisin onneksi tarvitsee käyttää hyvin harvoin.

    Kuinka pitkäaikaisessa käytössä olet Katarooma huomannut tuon tehojen häviämisen?

  4. 17 toukokuun, 2016 / 8:52 pm

    Kesästä 2011 asti olen joutunut nukahtamislääkkeitä vaihtelevasti ottamaan. Olen pitänyt annoksen koko ajan vain puolikkaassa tabletissa ihan siksi, että toleranssi ei nousisi. Mun tapauksessa on selkeästi katsottu, että kun on pitkään jatkunutta masennusta, niin unettomuus siihen päälle olisi vika tikki, joten mulle on resepti aina uusittu. Mutta niihin on todella nihkeä suhtautuminen yleensä lääkäreillä, mikä mua aavistuksen huvittaa, koska masennukseen saa vaikka millaista nappia, rauhoittavia ja riippuvuutta aiheuttavia, kunhan vaan päätänsä nyökyttää ja sitten taas nukahtamislääke koetaan ihan hirveänä. Apteekissa aina jankkaavat onko sulla kokemusta tästä lääkkeestä, no onhan mulla viisi vuotta syönyt. :D Mut ne on pelastanut kyllä monesti, kun on kaksi yötä nukkunut sellaisissa tunnin pätkissä yhteensä 4 tuntia, niin kyllä sitä tekee melkein mitä vaan, että voisi nukahtaa. :D

  5. Anonyymi
    23 toukokuun, 2016 / 3:38 am

    Mulla on sellainen käsitys ollut, että melatoniini pitäisi ottaa joka päivä samaan aikaan, jotta teho olisi paras, mikä taas on mahdotonta vuorotyöläisellä. Varsinkin, jos vuorokierto on kaukana säännöllisestä :D Mä nukun pääsääntöisesti ihan hyvin, paitsi ilta- ja aamuvuorojen välissä, johon pieni lisäapu voisi tehdä hyvää, ettei koko seuraava päivä aamuvuoron jälkeen mene väsymyksen takia ihan plörinäksi.

    -Tiltu

  6. 23 toukokuun, 2016 / 8:35 am

    Kyllä, silloin kun sitä käytetään vuorokausirytmin "ajastamiseen". Mutta onneksi se toimii myös (toisilla paremmin ja toisilla huonommin) tarvittavana unentuojana :) Yök, ilta-aamut :P

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.